1948 júliusában, a Csehszlovák Kommunista Párt magyarságpolitikájában bekövetkezett változás után sem ismerték el a csehszlovákiai magyarok egyéni vagy kollektív jogait. De a magyar nyelvű oktatást – döntően a Magyar Dolgozók Pártjának nyomására – a szlovák iskolákon belüli magyar osztályokkal próbálták kezelni. Mindezt nagyon megnehezítette, hogy a reszlovakizált magyarok nem írathatták be magyar osztályba a gyerekeiket. Nagy gondot jelentett a magyar oktatók hiánya is, mert 1938-ban kb. 3500-an voltak és ebből egy évtízed múlva a kitelepítések miatt 4-500-an maradtak. 1948 végén Rákosi Mátyás lépett fel annak érdekében, hogy legalább az alsó tagozatokon biztosítsák a magyar oktatást, majd az MDP 1949 februárjában Rajk Lászlót küldte Prágába tárgyalni. Ekkor a hivatalos adatok szerint 53 településen 74 osztályban tanítottak magyarul. Szeptemberre ezek a számok megduplázódtak. 1950 közepétől miután a Csehszlovák Kommunista Párt kongresszusán leleplezték a szlovák nacionalistákat, a nemzetiségi oktatásban a magyar tagozatok helyett önálló magyar nyelvű iskolákat hoztak létre.
Kulcsszavak: Csehszlovákiai magyarság, oktatás, nemzetiségi poilitika, kommunista pártpok,
Even after the change in the policy of the Czechoslovak Communist Party towards the Hungarian minority in July 1948, the individual or collective rights of the Hungarians in Czechoslovakia were not recognized. But Hungarian-language education was tried to be managed with Hungarian classes in Slovak schools, mainly under the pressure of the Hungarian Workers’ Party (MDP). All this was made very difficult by the fact that the reslovakized Hungarians could not enroll their children in Hungarian classes. The lack of Hungarian instructors was also a big problem, because in 1938 approx. there were 3,500 of them, and after a decade, 4-500 of them remained due to displacement. At the end of 1948, Mátyás Rákosi took action to ensure Hungarian education at least in the lower grades, and then in February 1949, the MDP sent László Rajk to Prague to negotiate. At that time, according to official data, Hungarian was taught in 74 classes in 53 settlements. By September, these numbers had doubled. From the middle of 1950, after the Slovak nationalists were exposed at the Congress of the Czechoslovak Communist Party, independent Hungarian-language schools were established instead of Hungarian departments in the education of nationalities.
Keywords: Czechoslovakian Hungarians, education, nationality policy, communist parties,
Korábbi lapszámaink elérhetők a Matarka vagy az OSzK Elektronikus Periodika Archívuma honlapján.
A REGIO (1990-2010) repertóriuma elérhető a Transindex Adatbankjából.
A kiadvány a Magyar Tudományos Akadémia, valamint az NKA Ismeretterjesztés és Környezetkultúra Kollégiumának támogatásával készült.