A kutatás tárgyát a vajdasági kisebbségi érettségizők pályaválasztása során jelentkező társadalmi nemi szempontú különbségek képezik. A tanulmány célja azon kisebbségi érettségiző tartozó középiskolások pályaválasztásának elemzése társadalmi nemi szempontból, akik a középiskolát anyanyelvükön végezték el Vajdaságban. A fenti cél megvalósításának érdekében, a 2013/2014-es és 2014/2015-ös iskolaévben végeztünk kutatást, melyben 2192 végzős diák vett részt, Vajdaság 16 községéből. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a fenn említett nemzeti kisebbségek több mint egyharmada a tanulmányi szempontú emigrációt tervezi az Európai Unión belül lévő anyaországokba és ennek oka többet nem a gyenge szerb nyelvtudás, hanem az EU-ban szerzett diplomát tűzték ki célul. A kutatásban bizonyítást nyert az a tény is, hogy a kisebbségi közösségekből származó fiúk a hagyományos férfi-női szerepkör hatása alatt szocializálódtak, míg a középiskolás lányok a társadalmi nemi sztereotípiái hatásának következtében általában neveléstudományokat választanak, annak ellenére, hogy tudatosult bennünk, hogy a műszaki tudományok terén több karrierlehetőség kínálkozik.
Kulcsszavak: társadalmi nem, érettségizők, nemzeti kisebbségek, pályaválasztás, nyelv, Vajdaság
The subject of the research is the social gender differences that appear during the career choice of Vojvodina minority high school graduates. The purpose of this study is to analyze the career choice of minority high school students who graduated from high school in their mother tongue in Vojvodina from a social gender point of view. In order to achieve the above goal, we conducted research in the 2013/2014 and 2014/2015 school years, in which 2192 graduating students from 16 municipalities of Vojvodina participated. The results of the research show that more than one-third of the above-mentioned national minorities plan to emigrate for study to the mother countries within the European Union, and the reason for this is no longer the poor knowledge of the Serbian language, but rather the diploma obtained in the EU. The research also proved the fact that boys from minority communities were socialized under the influence of the traditional male-female roles, while high school girls usually choose educational sciences as a result of the influence of social gender stereotypes, despite the fact that they have become aware that technical sciences offer more career opportunities.
Keywords: social gender, high school graduates, national minorities, career choice, language, Vojvodina
Korábbi lapszámaink elérhetők a Matarka vagy az OSzK Elektronikus Periodika Archívuma honlapján.
A REGIO (1990-2010) repertóriuma elérhető a Transindex Adatbankjából.
A kiadvány a Magyar Tudományos Akadémia, valamint az NKA Ismeretterjesztés és Környezetkultúra Kollégiumának támogatásával készült.