Hozzá tud-e járulni eredeti módon a republikánus elmélet a multikulturalizmusról szóló vitához? És vajon alternatívát jelenthet-e Will Kymlicka standard egalitárius-liberális megközelítéséhez képest? Néhányan igenlő választ adtak ezekre a kérdésekre, azzal érvelve, hogy a köztársasági elmélet kiváló érveket és egyértelmű támogatást kínál a multikulturális politikákhoz. Ez az elmélet érzékenyebb a csoportokon belüli multikulturális alkalmazkodás lehetséges negatív hatásaira és a csoportok közötti strukturális egyenlőtlenségekre. Ebben az írásban megkérdőjelezem ezeket az állításokat. A republikánusok a multikulturalizmus támogatását szabadságeszményükből merítik, amely kimondja, hogy a szabadság nem követel uralmat. Ez az elképzelés nem kínál érveket a multikulturalizmus mellett, és nem is támasztja azt alá. Először is, az uralkodás tilalmán alapuló érvek valójában nem bírnak más hatásokkal, mint az egyenlőség és az egyéni autonómia értékén alapuló egalitárius-liberális érvek. Másodszor, a köztársasági elmélet sem támogatja egyértelműen a multikulturalizmust azon egyszerű oknál fogva, hogy ez a politika képes aláásni a polgári erények kiművelését, amelyeket a köztársaságiak szükségesnek tartanak az egalitárius célokat támogató politika fenntartásához.
republikanizmus, multikulturalizmus, uralom,
Does republican theory have any original contribution to the debate on multiculturalism? And can it provide a superior alternative to the standard egalitarian-liberal approach of Will Kymlicka? Some have answered these questions in the affirmative, arguing that republican theory offers superior arguments and unambiguous support for multicultural policies. It has also been argued in particular that this theory is more sensitive to the potentially negative effects of multicultural accommodation within groups and to structural inequalities between groups. In this paper, I challenge these assertions. Republicans derive their support for multiculturalism from their freedom ideal which states that freedom demands non-domination. As I show, however, this ideal does not offer superior arguments in favor of multiculturalism and does not lend unambiguous support for it either. Firstly, arguments based on non-domination do not in fact have different implications from egalitarian-liberal arguments based on the value of equality and individual autonomy. Secondly, republican theory does not lend unambiguous support for multiculturalism either for the simple reason that this policy has the potential to undermine the cultivation of civic virtues which republicans deem necessary for upholding a polity that supports egalitarian aims.
Keywords: republicanism, multiculturalism, freedom, domination
Korábbi lapszámaink elérhetők a Matarka vagy az OSzK Elektronikus Periodika Archívuma honlapján.
A REGIO (1990-2010) repertóriuma elérhető a Transindex Adatbankjából.
A kiadvány a Magyar Tudományos Akadémia, valamint az NKA Ismeretterjesztés és Környezetkultúra Kollégiumának támogatásával készült.