Jelen tematikus blokkban négy esettanulmányt közlünk, amelyek egy olyan kutatás keretében születtek, amely az intézményi/iskolai szintű reziliencia kialakulására és fenntartására próbált válaszokat adni. Az intézményi rezilienciát kvantitatív, statisztikai eszközökkel értelmeztük: azt az iskolát tekintettük reziliensnek, amelynek intézményi szintre aggregált kompetenciaértéke átlag fölötti volt, miközben a szintén ilymódon aggregált családiháttér-index átlag alatti volt. A reziliencia jellemzőinek jobb megértése céljából olyan kontrolliskolákat is választottunk, amelyek ugyanilyen mutatók szerint nem tekinthetők reziliensnek, azaz a családiháttér szerinti becsléshez képest gyengébben vagy átlagosan teljesítenek.
Kulcsszavak: reziliencia, oktatáskutatás
In this thematic section, we present four case studies from a research project that aimed to uncover the factors contributing to the development and persistence of resilience at an institutional/school level. The concept of institutional resilience was analyzed using quantitative and statistical methods: a school was labeled as resilient if its competency score, combined at the institutional level, exceeded the average, while its family background index, also combined in a similar manner, fell below average. To gain a deeper understanding of resilience, we also identified control schools that did not meet the criteria for resilience based on the same indicators, meaning they performed either below or at the average level when compared to the family background estimate.
Keywords: resilience, educational research
Korábbi lapszámaink elérhetők a Matarka vagy az OSzK Elektronikus Periodika Archívuma honlapján.
A REGIO (1990-2010) repertóriuma elérhető a Transindex Adatbankjából.
A kiadvány a Magyar Tudományos Akadémia, valamint az NKA Ismeretterjesztés és Környezetkultúra Kollégiumának támogatásával készült.