Az egyre bővülő határon túli magyar (felső)oktatási intézmények működésével, a nyelvi hátrányok megszűnése ellenére a statisztikák még mindig arról számolnak be, hogy a kisebbségi magyarok felsőoktatási részvétele és iskolázottsága minden régióban elmarad a többségi társadalométól. Továbbá azt is tudjuk, hogy minél kisebb egy közösség, annál iskolázottabb, aminek egy lehetséges magyarázata, hogy az asszimilációnak elsősorban az alacsonyabb iskolai végzettséggel rendelkezők vannak kitéve. Ezek miatt a kisebbségi közösségek egzisztenciális kérdése az iskolázottság növelése, aminek egyik feltétele a felsőoktatási hallgatók számának folyamatos emelése és a képzésben már bent lévők sikeres diplomaszerzése. Kiemelt kutatói figyelmet érdemel így a kisebbségi felsőoktatási pályafutás vizsgálata, és azoknak a tényezőknek az azonosítása, amelyek növelik a sikeres diplomaszerzés esélyét. Elemzésünk célja, hogy azonosítsa a lemorzsolódás kockázatának kitett és a perzisztens kisebbségi hallgatókat, definiáljuk a rizikófaktorokat, illetve ezzel párhuzamosan meghatározzuk a védő tényezőket. Célunk, hogy az egyéni és az intézményi tényezőket együtt vizsgáljuk, vagyis azonosítsuk a hallgatói attitűd- és tevékenységstruktúra és az intézményi környezet kölcsönhatását is. Empirikus adataink egy nemzetközi kérdőíves adatfelvételre támaszkodnak. Az adatfelvétel egy határon átnyúló felsőoktatási térség intézményeinek nappali tagozatos, államilag finanszírozott és költségtérítéses hallgatóinak körében történt 2015-ben. Az intézmények adatszolgáltatása alapján kialakított mintavétel eredményeképpen 2017 elsősorban a képzésük elején és végén lévő hallgató került a mintába. Elemzésünkben az individuális tényezők mellett intézményen belüli és kívüli kapcsolathálózati szempontokat is vizsgáltunk. Eredményeinkből kiderült, hogy Közép-Európa kisebbségi intézményeiben az intézményi tényezőknél erősebb szignifikáns hatást mutatnak a hallgatók egyéni mutatói.
Kulcsszavak: perzisztencia, lemorzsolódás, kisebbségi magyar felsőoktatás
With the operation of the ever-expanding Hungarian (higher) education institutions across the border, despite the elimination of language disadvantages, statistics still report that minority Hungarians’ participation in higher education and education in all regions lags behind that of the majority society. Furthermore, we also know that the smaller a community is, the more educated it is, for which a possible explanation is that people with lower education levels are primarily exposed to assimilation. For these reasons, the existential issue of minority communities is to increase education, one of the conditions of which is the continuous increase in the number of higher education students and the successful graduation of those already enrolled in the training. Therefore, the study of minority higher education careers and the identification of the factors that increase the chances of a successful graduation deserve special research attention. The purpose of our analysis is to identify those minority students who are at risk of dropping out and the persistent ones, to define the risk factors and, in parallel, to define the protective factors. Our goal is to examine individual and institutional factors together, in other words, to identify the interaction between the student attitude and activity structure and the institutional environment. Our empirical data is based on an international questionnaire survey. The data collection was carried out in 2015 among full-time, state-funded and fee-reimbursing students of institutions in a cross-border higher education region. As a result of sampling based on data provided by the institutions, in 2017 students at the beginning and end of their education were included in the sample. In our analysis, in addition to individual factors, we also examined aspects of the network of relationships inside and outside the institution. Our results revealed that in the minority institutions of Central Europe, the individual indicators of the students show a stronger significant effect than the institutional factors.
Keywords: persistence, dropout, minority Hungarian higher education
Korábbi lapszámaink elérhetők a Matarka vagy az OSzK Elektronikus Periodika Archívuma honlapján.
A REGIO (1990-2010) repertóriuma elérhető a Transindex Adatbankjából.
A kiadvány a Magyar Tudományos Akadémia, valamint az NKA Ismeretterjesztés és Környezetkultúra Kollégiumának támogatásával készült.