Tanulmányomban megpróbáltam áttekinteni a magyarországi nemzetiségi oktatás típusait és működését az oktatási rendszerben. Ennek során láthatóvá vált, hogy bár különböző típusai léteznek immár egy évszázada a nemzetiségi oktatásnak, a különböző közösségek gyors asszimilációja miatt, érdemben, szinte csak a német kisebbséghez tartozók tudják tömegesen igénybe venni ezeket. Itt is felmerül azonban a gyanú, hogy sokak esetében inkább egyfajta racionális döntésről van szó, amikor nemzetiségi kötődés nélkül az ingyenes nyelvtanulás igénybevétele mellett döntenek. Láthatóvá vált az is, hogy a cigány/roma közösségek esetében már a klasszikus értelemben vett, nyelvoktatáson alapuló nemzetiségi képzés csak elenyésző mértékben létezik, valószínűsíthetőleg a kiterjedt vagy talán már be is fejeződött nyelvi- és kulturális asszimiláció miatt. Lényegesen nagyobb számban vannak jelen a romák azonban a magyar nyelven folyó cigány/roma nemzetiségi képzésben. Ezt viszont inkább a könnyen megvalósítható iskolai elkülönítés melegágyának tartják
Kulcsszavak: nemzetiségi oktatás, magyarországi nemzetiségek, oktatási rendszer, asszimiláció
In my study, I endeavored to examine the various forms of national minority education in Hungary and their role within the educational system. Through this exploration, it became evident that, despite the longstanding presence of different types of national minority education for more than a century, they are predominantly accessible to the German minority. However, it is also suspected that for many individuals, opting for free language learning is more a matter of practical choice rather than a reflection of national identity. Furthermore, it has emerged that national education based on language instruction in the traditional sense is extremely limited for the Gypsy/Roma communities, likely due to extensive or completed linguistic and cultural assimilation. Interestingly, Roma participation in Gypsy/Roma nationality education within Hungary is much more pronounced, although this is viewed as a potential catalyst for increased school segregation.
Keywords: nationalities education, nationalities in Hungary, education system, assimilation
Korábbi lapszámaink elérhetők a Matarka vagy az OSzK Elektronikus Periodika Archívuma honlapján.
A REGIO (1990-2010) repertóriuma elérhető a Transindex Adatbankjából.
A kiadvány a Magyar Tudományos Akadémia, valamint az NKA Ismeretterjesztés és Környezetkultúra Kollégiumának támogatásával készült.